fbpx
skip to Main Content

In gesprek met nabestaanden

In gesprek met nabestaanden

In gesprek met nabestaanden

Communiceren met nabestaanden kan soms ingewikkeld zijn. Zo kun je worden geconfronteerd met emoties als diep verdriet, onmacht en boosheid. In andere gevallen krijg je te maken met complexe familiesituaties en verstrengelde belangen. Dat vraagt om uitstekende communicatieve vaardigheden en een goede balans tussen empathie en regie. Voor elke functie binnen een uitvaartonderneming is er daarom de passende training ‘In gesprek met nabestaanden’.

Op het goede moment de juiste vragen stellen is belangrijk om tot duidelijke afspraken te komen. Deze gesprekstechniek kun je leren. Maar er zijn nog meer situaties die om een specifieke gesprekstechniek vragen. We zien het communicatieproces in de uitvaartbranche dan ook als een keten waarin iedere schakel een belangrijke rol speelt.

Alles draait om de balans tussen empathie en regie. Communiceren met nabestaanden is belangrijk voor elke professional in de uitvaartbranche.

één lesdag
worden in overleg vastgesteld
Geldermalsen of incompany
295,- per deelnemer (bij incompanytraining volgt een prijsvoorstel)
18 PE-punten – NaVU

Waarom Docendo?

  • Erkend & gerenommeerd
  • Innovatief & trendsettend
  • Vakprofessionals & branchekennis
  • Praktijkgericht & mensgericht

In gesprek met nabestaanden

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor iedereen die contact heeft met nabestaanden. Dat kunnen telefonisten of centralisten zijn die willen leren hoe ze vriendelijk en klantgericht communiceren. Maar ook gastheren en gastdames die meer willen weten over gastvrijheid in de uitvaartzorg. Daarvoor bieden we overigens ook een aansluitende opleiding aan (zie ‘Gastvrijheid in de uitvaartzorg’ ).

 

Vragen over de opleiding?
Neem contact met ons op

Contact opnemen

Inhoud en aanpak

Hoewel er bij iedere communicatietraining basisprincipes van goed communiceren worden behandeld, zijn dit bij uitstek trainingen waar we op jouw praktische situatie ingaan. We vragen iedere deelnemer (en de opdrachtgever) om aan te geven waar je in de praktijk tegen aan loopt en dat wordt behandeld. Dat betekent dat de inhoud en aanpak per training worden bepaald. 100% Maatwerk dus!

We bieden deze trainingen aan voor verschillende doelgroepen binnen de uitvaartbranche:

  • Communicatietechnieken voor overledenen-verzorgers en mensen die de overledene overbrengen.
    Je leert respectvol en bewust communiceren op het moment van de laatste verzorging, maar ook op het moment dat nabestaanden hun dierbare voor het laatst uit huis zien vertrekken. De training leert je heldere uitleg geven, mensen geruststellen en betrekken bij de verzorging op een warme en invoelende manier.
  • Communicatietechnieken voor telefonisten en centralisten.
    Telefoneren met nabestaanden is een heel speciale manier van communiceren. Je ziet de ander niet en er is bijna altijd sprake van veel emotie. Dat maakt deze telefoongesprekken heel anders dan ‘normale’ telefonische communicatie. In deze training leer je hoe je op een professionele en invoelende manier telefonisch kunt communiceren.
  • Communicatietechnieken voor uitvaartleiders en
    –verzorgers.

    Ook als ervaren uitvaartverzorger loop je tegen situaties aan waarin je coaching of training kunt gebruiken. Bijvoorbeeld als je in gesprek gaat met een familie met ingewikkelde familieproblemen of uitleg moet geven over de kosten. Op deze en andere situaties gaan we in tijdens deze training.

 

  • Omgaan met agressief gedrag.
    Helaas komt agressie in de uitvaartbranche ook voor. Zodra situaties (dreigen te) escaleren, zijn jouw houding en manier van optreden heel bepalend voor het verdere verloop. Tijdens de training leer je hoe je de regie houdt en de voorwaarden schept om de situatie in positieve zin te veranderen.

Vragen over de opleiding?
Neem contact met ons op

Contact opnemen

De cursussen en trainingen worden op maat gemaakt. Dat betekent dat we graag met je de leerwensen, doelen en behoeften inventariseren. Op basis daarvan maken we een prijsvoorstel en stemmen vervolgens de datum of data af.

Vergelijkbare opleidingen

In gesprek met nabestaanden

Tiltechnieken

Etiquette en stijl voor dragers en chauffeurs

Piëteitsvolle verzorging van overledenen en eenvoudige restauratietechnieken
“Deze cursus is de standaard op het gebied van overledenenverzorging” Vervolgens kun je je verder ontwikkelen door een van onze verdiepingscursussen te volgen.
Practicum Overledenenverzorging
Een middag in het teken van praktische verdieping!
Make-up en camouflage
Het aanbrengen van make-up of camouflage komt steeds vaker voor. Omdat het in alle opzichten anders is dan het aanbrengen van make-up bij levende personen, is het een techniek die je jezelf eigen moet maken.
Airbrush make-up
Tijdens de cursus ‘Airbrush make-up’ leer je hoe je huidverf vernevelt om een zo natuurlijk mogelijke make-up aan te brengen. 
Opbaring
Het laatste beeld is een heel bepalend beeld voor nabestaanden. Een mooie Opbaring draagt bij aan goed afscheid nemen.
Postmortale haarverzorging
Bij het laatste beeld van een overledene is de haardracht zeer bepalend. Zo ervaren nabestaanden een haardracht waar veel aandacht aan is besteed als zeer waardevol.
Back To Top