Foto Loes Rooijakkers Comm. Vaardigheden

Ontgroenen

Ontgroenen… ik vind het een prachtig woord. Zeker bij de start van een nieuwe instroom van de opleiding Uitvaartverzorging.

Tweeënvijftig studenten die na een introductiedag ontgroend zijn zonder rare grappen. Wel met humor, want er werd veel samen gelachen en dat kun je niet van alle ontgroeningen zeggen.

Hoe je een start ook markeert, wel dan niet met ontgroenen, iets begint pas echt nadat er toch een rituele opening is geweest. Een opening met een voorstelronde, praktische uitleg en momenten om elkaar te leren kennen. Een gezonde mix van (veel) ervaring in de uitvaartbranche tot helemaal nieuw. Allemaal nieuwsgierig en gemotiveerd.

We zetten in op onderling contact en het maken van intervisiegroepen. Goed voor de persoonlijke ontwikkeling, nuttig tijdens de studie en niet zelden een netwerk voor een baan of stageplek. Voor de lange termijn hoop ik dat elkaar leren kennen ervoor zorgt dat je, als je ooit in hetzelfde gebied werkzaam raakt, toch kunt blijven samenwerken. Niet negatief zijn over andere bedrijven draagt zeker bij aan positieve klantbeleving. Negatieve publiciteit is schadelijk voor de hele uitvaartbranche. We kennen dat, denk ik, allemaal. Na een programma als ‘Kassa’ of ‘Rambam’, sla ik menig verjaardag erna maar over; geen zin om alles te nuanceren.

Ont-groenen: klein beginnen, grote gevolgen

Ook de ‘booming business’ die werd geschetst op basis van de sterftecijfers van het CBS in WNL, een dag voor onze introductiedag, gaf stof tot discussie. Immers, cijfers alleen zijn geen nieuws. Hoe het gebracht wordt wel. Na het zien van dit programma besluit ik maar om naar geen enkele verjaardag meer te gaan dit jaar. Geen beginnen aan om dit uit te leggen.

Booming business is meestal niet goed voor het milieu. Dat brengt me bij een totaal andere betekenis van ‘ont-groenen’…..  We willen, moeten en kunnen veel groener. Dat kan op heel veel manieren.

Onze studenten komen regelmatig al met de trein en na een introductiedag wordt er vaak samen gereden. Daar begint het mee: vervoer is immers altijd, dus ook op de dag van de uitvaart, een belangrijke vervuiler.

Des te meer reden om hier veel aandacht aan te schenken tijdens de lessen. Wat zijn de signalen van nabestaanden die milieubewust zijn? Op welke wijze spelen we daarop in? Wat is waarheid en wat is marketing? Waar raakt milieu ook maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Mooi onderwerp voor een intervisiebijeenkomst voor de studenten. Begin dan maar eens om het gezellig te maken met bewust gekozen koffie en iets lekkers, kijk eens waar de kleding is gemaakt die je draagt. Klein beginnen met grote thema’s.

Door breed te informeren, veel te reflecteren en goed op te leiden, weet ik dat steeds meer nabestaanden met een goede uitvaartbegeleider in contact komen. Met een beetje geluk kan ik dan volgend jaar gewoon weer eens een keertje op verjaardagsvisite….

Loes Rooijakkers
docente bij Docendo – Academie voor Uitvaartzorg